vrijdag 24 september 2010

Hello Sunshine!

De zomer is terug in het land! En als het zonnetje schijnt dan moeten we er van profiteren hé!
De laatste dance therapie les was heel aangenaam want we mochten Aino's verjaardag vieren en allerlei lekkere dingen eten en véél rusten :)
Op maandagavond bezoeken we alweer Morrison's 1, dat is zo wat het erasmuscafé/clubje van Budapest. Op dinsdag heb ik een afspraak met Zsofia. Een Hongaars meisje dat ik via CS heb leren kennen. Ze toont me een straatje vol restaurantjes en eindelijk eet ik de Hongaarse Goulash! Lekker ;)
Zelf heeft ze Erasmus gelopen in Eindhoven en ze kent dus België een beetje, toen we over de frietjes begonnen kon ze me vertellen dat er in die lekkere straat ook een frietuur was waar ze Belgische frietjes maken! Spijtig genoeg was deze reeds gesloten, maarrr ik denk dat ik dit weekend daar eens een tripje naartoe ga maken..
Aino, Ik, Kaisa & Annika
Daniel, Jasmin & ik
Op Woensdag was het Aino's verjaardag, een Finse klasgenoot die al 30 (!) wordt. Dit feestje ging door in Morrison's 2 waar we ook op verzoek van the birthday girl een liedje karaoke hebben gezongen. We maakten er ook kennis met vele Hongaarse liedjes en Hongaarse Dance muziek.. Al bij al viel het wel mee, tis wat anders dan anders, maar ze kunnen zich goed amuseren en das toch het voornaamste hé :)
Gingerbread gemaakt door de leerlingen





Donderdag en vrijdag waren bezoek dagen. We bezochten een Lagere school van het buitengewoon onderwijs voor kinderen met een mentale beperking, eentje voor kinderen met een meervoudige beperking en een organisatie die vecht voor de inclusie van mensen met een beperking in het dagelijkse leven, nl. Hand in Hand Foundation.
De bezoekjes hebben ons heel wat bijgeleerd over hoe het er in Hongarije aan toegaat. Gelukkig is de situatie nu al veel verbeterd, maar nog geen 20 jaar geleden was er praktisch niets van onderwijs of inclusie voorzien voor mensen of kinderen met een beperking. Wat ons wel tevreden stelde was dat de scholen heel goed uitgerust zijn, zeer modern, veel werkkrachten. Wat mij vooral opviel is dat ze enorm veel zorg schenken aan elk kind en al hun tijd nemen om het de kinderen zo aangenaam mogelijk te maken. Het is voornamelijk de overheid en de grote bedrijven die minder aandacht schenken aan de noden voor deze mensen. Want na het onderwijs dat ze aangeboden krijgen gaan de meesten terug naar huis, dus veel toekomst hebben ze hier niet.
scène uit Hongaarse kinderfilm geboetseerd door de kinderen
Om al die informatie goed te laten bezinken en nog te genieten van de zon nu het nog kan ben ik ook een toertje op het Marghareta eiland gaan lopen. Op mijn terugweg naar huis zag ik dat het binnenkort groot huisvuil is, dus als je iets moet hebben, tis nu de moment :p tis wel opvallend hoeveel mensen (en dan vooral zigeuners) dingen meenemen op hun weg naar huis. Want ondanks dat Budapest het goed stelt, is het hier toch een veel "armer" land dan bij ons. Voor mij valt het leven hier goed mee, de prijzen zijn net iets lager dan in België maar voor een doorsnee Hongaar is Budapest een dure stad! Ze hebben hier dus nog een lange weg te gaan vrees ik...
Mijn weekend zal bestaan uit rusten, genieten van het mooie weer en werken voor school.



Volgende week is de laatste week van September al! Wat gaat de tijd toch snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten