zondag 10 oktober 2010

Party on top!

De voorbije twee weken was het nogal hectisch.. niet op school. Daar was het eerder heel rustig. Maar er waren 4 verjaardagen die gevierd moesten worden, dus dat houdt in : Party Party Party :)

Zicht van op Buda Hill
Natuurlijk is dat niet het enigste wat ik heb uitgestoken. Op school heb ik eindelijk mijn vaste lessen, maar ik heb nog maar 2 van die lessen gehad dus daar valt nog niet veel over te schrijven. Wat wel interessant was, was ons bezoek naar Aszod. Daar is er een gesloten instelling voor minderjarige criminelen. Het viel me direct op dat ze een andere aanpak dan in Belgiƫ gebruiken. Ze zijn veel strenger en hebben andere leefregels dan bij ons. Bv. De jongeren moeten minstens 1 jaar in de voorziening verblijven en hebben maar heel weinig contact met de buitenwereld. Opvallend was dat 85% van deze jongeren Roma zijn. Wat de privacy betreft trekken ze zich hier ook veel minder aan. De jongeren kunnen volgens mij nooit eens alleen zijn en ze worden zelfs "bekeken" door de bezoekers, we mochten hen zelfs vragen stellen! Iets wat je denk ik in Vlaanderen niet tegen zal komen.. De gebouwen zijn er duidelijk ook aan renovatie toe, maar naar mijn ingeven is de staat niet zo bereid om daar geld aan uit te geven. Alhoewel deze jongeren hier duidelijk met een doel 'opgesloten' zitten, heb ik toch een beetje medelijden met hen. Want tenslotte wordt er bij ons toch gehamerd op de kwaliteit van het leven.. en deze is hier soms wel ver te zoeken.

Parlement, Sylwia, Sylvie, Jola, Kaisu, Me & St. Istvan Basilik
Er is natuurlijk ook tijd genoeg om de toerist uit te hangen. We zijn toeschouwer van een mooi licht spektakel op de faculteit van informatica of zoiets.. Het is moeilijk uit te leggen wat we te zien kregen, dus ik hoop dat ik het filmpje kan uploaden zodat jullie zelf met eigen ogen alles kunnen aanschouwen.


We zitten in de puree en we zijn ni eens Patatten!



De voorbije dagen heb ik het leven in Budapest ook eens van een hoger standpunt gezien.. Het zicht van op het kasteel bij nacht is gewoon adembenemend. Maar niets vergeleken met het zicht die je hebt van op de Boeda Heuvels. De trip was vermoeiend, lastig en uitputtend maar het eindpunt maakte het allemaal de moeite waard :)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten