zondag 31 oktober 2010

Zitten, zitten en nog eens zitten

22 oktober begint voor mij de herfstvakantie. De perfecte tijd om eens buiten de grenzen van Hongarije te reizen. Voor 30€ kunnen we met de trein heen en terug naar Zagreb, Kroatië. Samen met Kaisu en Friederike vertrek ik dan voor een 7 uur durende trein rit naar de hoofdstad. We worden welkom geheten door Maja en Lea, twee meisjes die in Zagreb studeren en ons zullen hosten tijdens ons verblijf.




Het eerste wat opvalt tijdens ons reisje is dat het eten hier veel te goedkoop is! Voor 5€ kan je lekker eten en de bakker verkoopt al zijn koeken en taartjes aan ongeveer 1€ per stuk! Kleren daarentegen zijn hier niet goedkoper, ze zijn zelfs duurder naar mijn mening. De meeste (lees: iedereen) Kroaten lopen er heel netjes gekleed bij. Zelfs de kleine kindjes dragen merkkleertjes, mooie kleedjes en zullen niet onderdoen voor hun vriendjes. We voelen ons hier dus echte buitenlanders in onze jeans broek van H&M.



wassen lijk


futuristische tram aan het treinstation & Kaisu

De stad Zagreb is niet echt groot maar heeft een gezellige en rustige sfeer. Zowel het nieuwe als het oude gedeelte kan ons bekoren. Mooie kerkjes (met een wassen lijk?!), prachtige gebouwen, futuristische trams, veel te grote shoppingcentra's en een uiterst interessant museum voor moderne kunst met als uitgang een glijbaan natuurlijk! Zelfs onze Jan Fabre heeft er zijn werk in vertegenwoordigt, ik was weer eens heel blij dat ons kleine landje overal in de wereld vertegenwoordigt is :)

Als je de kans krijgt om deze stad te bezoeken dan raad ik de civapcici zeker aan! Mjammie :)






Ludwigsburg
26 oktober kruipen we terug op de trein, tonen ons paspoort veel te veel aan Kroatische en Hongaarse politiemannen en maak ik mezelf klaar voor een busrit van 13 uur naar Stuttgart. Ik heb hier enkele weken geleden een veel te leuke Duitse jongen leren kennen en de vonk is zo hard overgeslagen dat ik hem moest gaan bezoeken natuurlijk.
Edgar toont me Ludwigsburg en Künzelsau, de stad waar hij studeert. Ik ben direct verkocht!





Künzelsau
Niet enkel hij doet men hart sneller slaan maar het landschap van Duitsland is echt schitterend tijdens deze tijd van het jaar :)
Veel te snel moet ik afscheid nemen van hem en al de pracht die ons buurland mij te bieden heeft. Maar eenmaal thuis (vandaag) staat er weer leuk nieuws voor de deur want Carola komt op bezoek! En daarna Ellen en over enkele dagen mag ik Anneke en Tobias ook welkom heten in m'n kleine stulpje :)



Hoe mijn Belgische dagen zullen verlopen zal je dus snel kunnen lezen, alhoewel, snel.. ik zal het heel druk hebben met de stad te tonen en mij te amuseren. En oja, ik ga nog naar school ook hoor ;) Ik krijg zelfs bezoek van 2 leerkrachten, spannend spannend spannend!
Edgar & ik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten