dinsdag 19 oktober 2010

Eindelijk!

Mama en ik voor de kettingbrug bij nacht
Vrijdag na mijn les drama keer ik vliegensvlug naar huis om mijn hoog bezoek welkom te heten.
Mama en papa komen mij een heel weekend lang vergezellen. Natuurlijk hebben ze ook alle goede dingen uit Belgiƫ meegebracht! Eindelijk terug Belgisch bier en chocolade, mmmmmmmm.. :)

Papa en mama voor het parlement
We starten onze sightseeing met een bezoekje aan het parlement, we geraken niet binnen want de tickets zijn vliegensvlug uitverkocht, we houden dit bezoekje dus voor in December wanneer Val&co hier ook zijn.

op de roltrap van de metro
De kennismaking met tram en metro verloopt niet altijd even vlot. Mama en roltrappen zijn niet de beste vrienden en papa kan de drukte op het openbaar vervoer niet appreciƫren.










Parlement, papa, mama, St. Istvan Basiliek
Tijd om de drukke stad achter ons te laten en ze eens van een hoger punt te gaan bekijken. Het vissermansbastion is daar de ideale plek voor. Het uitzicht maakt hen stil en zeker wanneer papa de live muziekanten ontdekt. Na de aankoop van onze nieuwe gipsymuziek zetten we koers naar het Belgische restaurant.




















Veel Belgische kost is er niet te krijgen maar ze hebben er wel elk soort bier waar je maar van kan dromen. We voelen ons dus weer eventjes thuis tussen al die Hongaars sprekende mensen.

Op Zaterdag gaan we de katholieke toer op. Eerst staat de St. Istvan Basiliek op het programma. Zelf was ik er ook nog niet binnen geweest en dus samen met mijn ouders kon ik vele verwonderde blikken werpen op de mooie inrichting. We hebben zelfs een 1000jaar oud hand kunnen bewonderen van op een afstandje..
gemummificeerde hand van St. Istvan


 Gelukkig rijdt er onder de Andrassy Ut een metro die ons naar alle bekende plekjes kan brengen. Bij elke halte gaan we dus eventjes boven de grond om de straat te bewonderen. We eindigen op het Heldenplein en maken rechtsomkeer naar de Donau. Daar ligt de boot op ons te wachten om ons rond te leiden in het hart van Budapest. Zowel bij dag als bij nacht zijn de gebouwen wonderschoon. Er wordt veel geflitst maar ook kou geleden want de temperatuur zakt al behoorlijk eenmaal de avond valt.

Zondag Josdag, of zouden we beter zeggen Opera dag? We nemen plaats in de prachtige opera zaal om een twee uur durend stuk te zien dat voor kinderen bedoelt is. De stemmen weergalmen in onze oren en zelfs wij kunnen af en toe eens meelachen, ook al verstaan we er geen woord van. De bedoeling was om alle typische hongaarse gerechten eens uit te proberen maar de Langos had zich te goed verstopt. Goulash werd er wel gesmuld, evenals de lekkere gebakjes van Gerbaud! Omdat papa niet zo gek is van stadsdrukte hebben we een tramtoertje gedaan naar de buitenwijken van budapest. Het was niet volgens plan maar we hebben er wel van kunnen genieten!

Onze laatste avond samen brengen we door in Vaci utca en eindigt in een gezellig restaurantje aan de Donau. De fles wijn gaat goed binnen en de live muziek van de pianist zorgt voor een leuke sfeer. Het eten was formidabel en ze zullen ons daar zeker terug zien in December!







Op Maandag was het tijd voor afscheid, maar niet voor we de media markt beroven van een printer (eindelijk een printer :)!) en wat flessen unicum en palinka in de valies steken. Na het uitzwaaien op de luchthaven is het al terug back to reality want mijn eerste les voor deze week begint.



Ik heb enorm hard genoten van hun bezoekje maar ik moet stiekem wel toegeven dat ik blij ben dat ik terug wat kan slapen en als een echte student kan leven in plaats van de toerist uit te hangen. Maar ik kijk er al naar uit wanneer ze in December terug zullen zijn, hopelijk ligt er dan sneeuw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten