dinsdag 30 november 2010

Let it snow!

Tijd voor nog eens een update.
De maand november betekende voor mij bezoek bezoek en nog eens bezoek.
Ik heb erg genoten van al die Belgen in mijn kleine stulpje en het doet mij nu nog meer heimwee krijgen.
Maar het leven in Budapest gaat verder..

Met de klas zijn we naar een Ability Park geweest. Daar kan je eens zelf ondervinden hoe het is om met een beperking te leven. Wat mij is bijgebleven is het rolstoelparcours en de donkere kamer. We hebben er ook braille leren 'lezen' en enkele hongaarse gebaren geleerd. Het was een leerrijke ervaring om al deze beperkingen mee te maken voornamelijk omdat dit park gerund wordt door mensen met een beperking. Dus chapeau voor al die mensen die daar de moed voor hebben en hun werk in willen steken!

In het kader van mijn vak "Rehabilitan Medicine" heb ik ook een rehabilitatie center mogen bezoeken. Ik werd er opnieuw geconfronteerd met het zelf beleven van beperkingen en de technologie die ze daar voor ontworpen hebben om deze mensen te helpen. Typen zonder gebruik te maken van je vingers, oefenen van je spieren op een balansbord, .. Mijn gevoel van respect voor de mensen met een beperking en degenen die hen helpen revalideren is weer enorm gestegen hierbij.

Naast schooluitstapjes en schoolwerkjes maken is er ook tijd voor ontspanning. Er werd een weekend gepland naar Györ, een stadje 2 uur buiten budapest. De kerstmarkt daar was uiterst gezellig. En het eten zorgde voor een overvolle maag. De spa die ze daar hebben is zeker een aanrader, in een openluchtzwembad kunnen ronddobberen terwijl het buiten 4° is en in het water 38°.. fantastisch!

De eerste sneeuw is ook gevallen in Hongarije, het deed een beetje pijn om afscheid te moeten nemen van die aangenaam warme temperaturen maar het landschap van de witte bergen is een mooi alternatief :)
Gelukkig blijft ze nog niet te lang liggen want de temperaturen willen nog niet zakken onder nul. Maar ik heb zo het gevoel dat dat niet meer lang zal duren..

De vooruitzichten vanaf nu aan zijn.. nog meer belgisch bezoek, duits bezoek en kerstmis natuurlijk :)

Ps: foto's volgen ;)

1 opmerking:

  1. Melanie, wat leuk.
    Via Google alerts kwam ik op je blog.
    Wij willen in NL ook iets dergelijks opzetten:
    www.centrumzonderdrempels.nl
    www.eenbeperking.nl
    Veel plezier daar verder en als je verdere informatie voor ons mee kan nemen, graag!

    BeantwoordenVerwijderen